Uppdatering om framtidens nykterhetsrörelse: Beslut om organisationsutredning samt FAQ

Beslut om organisationsutredning på kommande kongress/förbundsmöte

Arbetet för en nyktrare värld behövs mer än någonsin. För att skärpa arbetet mot nykterhetsrörelsens gemensamma mål har förbundsstyrelsen beslutat att undersöka förutsättningarna för en organisationsutredning.

Samtidigt som behovet av nykterhetsrörelsens arbete ökar blir konkurrensen om medlemmar och utrymme i samhällsdebatten allt hårdare.

För att kunna fortsätta erbjuda medlemmarna en bra verksamhet och få gehör i samhällsdebatten behöver organiseringen av rörelsens fyra systerförbund ses över. Samtliga förbundsstyrelser har därför beslutat att undersöka intresset för att utreda hur en framtida organisationsform skulle kunna se ut.

Målet är att hitta en effektiv och ändamålsenlig organisation som bättre kan möta de utmaningar som nykterhetsrörelsen ställs inför, och dessutom kan stärka dess position. Vi måste förhålla oss till att omvärlden förändras och genom att agera redan nu, har vi större möjlighet att styra hur vi påverkas. Tillsammans har vi 35 000 medlemmar som alla arbetar för samma sak. Det ger oss en styrka som vi ska utnyttja.

En särskild projektgrupp har tillsatts för att ta fram underlag till förbundens kommande kongresser och förbundsmöte. Då ska medlemmarna fatta beslut om ifall en organisationsutredning ska tillsättas och vilka utredningsdirektiv den ska ha. Om de säger ja, påbörjas den processen under hösten.

För att sondera terrängen bland medlemmarna har det skickats ut enkäter och hållits dialogmöten. En sammanställning av resultatet kommer att publiceras inom kort.

En potentiell förändring väcker ofta både frågor och oro. Därför kommer det löpande att publiceras information om processen, bland annat i form av en FAQ på webben. Om du är medlem och vill ta del av projektunderlaget kontakta projektledare Anna Bergkvist på anna@styrelsepost.se

FAQ – nykterhetsrörelsen:

Varför gör ni detta?

Arbetet för en nyktrare värld behövs mer än någonsin. Samtidigt blir konkurrensen om medlemmar och utrymme i samhällsdebatten allt hårdare. Vi vill skapa förändring och behöver därför se över hur vi bäst kan organisera vårt arbete för att fortsätta vara så effektiva som möjligt i arbetet för att uppnå vårt gemensamma mål. Tillsammans har vi 35 000 medlemmar som alla vill arbeta för en nyktrare värld. Det ger oss en enorm styrka som vi ska utnyttja.

Varför är det så bråttom?

Vi måste förhålla oss till att omvärlden förändras, och vi kommer att påverkas på ett eller annat sätt. Genom att agera redan nu, har vi större möjlighet att styra hur.

Vad händer nu?

Den 15 januari 2023 fattade förbundsstyrelserna för NSF, UNF, Junis och IOGT-NTO beslut om att en framtida organisationsform för rörelsen ska utforskas tillsammans.

En projektgrupp har tillsatts och fått i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en utredning om organisationsform kan läggas upp. Förslaget levereras till kommande kongresser och förbundsmöte, där medlemmarna tar ställning till om en utredning ska genomföras och i så fall med vilka utredningsdirektiv.

Om medlemmarna säger ja, kommer projektet först i nästa steg att ta fram förslag på en framtida organisation att ta ställning till. Men det blir aktuellt först hösten 2023.

Varför får inte alla berörda vara med i processen?

Alla medlemmar har haft möjlighet att lämna synpunkter via enkäter och dialogmöten. Det är en del av den inventering som under våren görs för fånga in förutsättningar och önskemål från medlemmar om vad som är viktigt att ha med i direktiven till en eventuell organisationsutredning.

Även vid beslut att gå vidare med en utredning kommer löpande dialoger med medlemmar och anställda att vara en viktig del av arbetet.

Hur säkerställer vi de olika förbundens särställning och identitet?

Det blir en del i direktivet vid ett eventuellt beslut om organisationsutredning. Löpande kontakt med och input från medlemmar och personal från samtliga förbund kommer att  ligga till grund för såväl utformningen av ett utredningsprojekt som ett eventuellt förslag till organisationsform.

Måste alla förbund säga ja för att vi ska gå vidare med en utredning?

Nej, alla förbund tar egna beslut inom ramen för sina egna demokratiska processer. Det är helt frivilligt att ställa sig bakom förslaget om en organisationsutredning, och – om utredningen görs – bakom en ny organisationsform.

Är inte detta bara ett sätt att minska kostnaderna och skära ned på personalstyrkan?

Nej. Målet är att hitta en effektiv och ändamålsenlig organisation som bättre kan möta de utmaningar som vår nykterhetsrörelse ställs inför, och dessutom kan stärka dess position.

Det är naturligt att förändring skapar oro och väcker många frågor. Detta leder ofta till rationellt ifrågasättande, kritiska inspel och konstruktiva förslag. Men det kan också leda till spekulationer och spridning av ogrundade rykten, vilket skapar onödig oro. Därför är det viktigt att vi håller oss till – och vågar lita på – den fakta som finns och inte spekulerar i alternativa orsaker och konsekvenser.

Om du är medlem och vill ta del av projektunderlaget kontakta projektledare Anna Bergkvist på anna@styrelsepost.se

Tidsplan

29 april NSF förbundsråd (rådgivande möte för NSFs förbundsstyrelse)

3 maj – Riksstyrelsemöte